KNVB regio West 1 en 2
433Magazine is een tijdschrift in print en online met al hét voetbalnieuws uit uw regio.
Nieuws
Beeldmerk 433Magazine
Uit de regio

JOS Watergraafsmeer geliefd in Amsterdam en ver daarbuiten

Grote reisafstanden zijn inherent aan hoog spelen. Bij JOS Watergraafsmeer weten ze er alles van. De Amsterdamse volksclub, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1920, komt met het vlaggenschip ook dit seizoen uit in de derde divisie op zondag en daar zijn ze zelfs in Brabant en Limburg blij mee. JOS Watergraafsmeer staat landelijk bekend als een gemoedelijke club waar het ook na afloop nog lang prettig toeven is.

Wie de Amsterdamse club op de voet volgt, weet dat de nodige spelers met een betaald voetbal verleden deel uitmaken van de selectie van JOS Watergraafsmeer en dat valt natuurlijk ook op bij tegenstanders. De Amsterdammers komen tot een dergelijke selectie zonder met de geldbuidel te rammelen. Waarom spelers graag voor JOS uitkomen? Ron Meijer, sinds maart voorzitter van de club, weet het antwoord wel. ‘Dit komt door onze charme. Zo is onze kantine nog een echte ontmoetingsplek die je zeker kunt vergelijken met een bruin café en dat nodigt uit om hier met je oude gabbers te voetballen. ‘Op donderdagavond hebben we ook altijd onze selectieavond waarbij het nog lang gezellig blijft.’

Meijer raakte een jaar of tien geleden betrokken bij JOS Watergraafsmeer door in een vriendenteam te gaan spelen en doet dat nog steeds. ‘We spelen met ons veteranenteam in de 35+ competitie al zijn de meesten de 50 al voorbij.’ Naast lekker in beweging blijven is uiteraard ook de derde helft een belangrijk onderdeel. JOS Watergraafsmeer heeft in Amsterdam veel concurrentie van andere clubs, maar is toch enorm in trek. Meijer: ‘We hebben bijvoorbeeld veel seniorenteams met studenten. Wanneer ze daarna in Amsterdam blijven wonen, zie je vaak dat ze aan JOS verbonden blijven.’

Focus
Een belangrijk aandachtspunt in het beleid binnen JOS Watergraafsmeer, dat haar thuisbasis heeft op sportpark Drieburg, is de jeugd.. ‘Via een meerjarenplan willen we graag de opleiding op een hoger niveau brengen. Door talentjes langer te behouden, krijg je ook een betere doorstroom naar de selectie. We starten dit seizoen met twee onder 23 teams wat ook helpt om het gat vanuit de jeugd naar de seniorenselectieteams te verkleinen. Het vinden van een hoofdsponsor voor de jeugdafdeling zou zeker ook een bijdrage leveren om stappen te maken. We onderzoeken de mogelijkheden om dit op een innovatieve manier te doen. Denk bijvoorbeeld aan een campagne op het gebied van voedsel.

Talenten

Meijer zou ook graag zien dat jonge talenten iets meer geduld hebben om door te dringen tot de hoofdmacht. ‘Uit eigen ervaring weet ik dat dit soms lastig is. Ik had in mijn tijd bij Telstar ook niemand minder dan Michel van Oostrum (die uiteindelijk meer dan 400 wedstrijden speelde in het betaalde voetbal, red.) voor me als spits en koos toen zelf ook een andere weg.’ De voorzitter noemt Kenneth Taylor van Ajax als een voorbeeld van een talent dat geduld toonde en nu de kans krijgt en grijpt. Dat JOS Watergraafsmeer bij veel Amsterdammers warme gevoelens oproept, blijkt ook uit het grote netwerk van de club van mensen met verstand van het spelletje. Meijer: ‘Veel oud-trainers denken graag met ons mee en dat geldt ook meer en meer voor ouders van jeugdleden en spelers met bijvoorbeeld kennis van accountancy of juridische zaken. Daar maken we als JOS Watergraafsmeer natuurlijk graag gebruik van. We hebben als club een enorme gunfactor en dat is natuurlijk erg waardevol.’

Dit artikel is ook terug te lezen in de oktober-editie van 433 Magazine

  • JOS Watergraafsmeer
  • Ron Meijer

Geef jouw reactie